本年度展覧会案内
次回の展覧会
浮世絵の黄金時代 ―蔦屋重三郎と写楽・歌麿―
令和7年4月13日(日)〜6月8日(日)
浮世絵の黄金時代といわれる18世紀後半から19世紀前半は、江戸の出版業で敏腕を振るった蔦屋重三郎が活躍した時代です。才能を見出す眼を持っていた蔦屋重三郎は、東洲斎写楽や喜多川歌麿を世に送り出し、役者絵と美人画で一躍人気絵師に育てました。大首絵と呼ばれる上半身だけを大胆に描く浮世絵を流行させたのは、蔦屋重三郎と写楽・歌麿の大きな功績です。本展覧会は浮世絵版画の誕生から、写楽・歌麿の時代までの多彩な絵師たちの作品を出陳いたします。後の万国博覧会への出陳等によりヨーロッパの人びとを驚かす、木版による多色摺技法の極地ともいえる浮世絵版画の粋をご覧ください。
Exhibitions
Golden Years of Ukiyoe —Sharaku, Utamaro, and Tsutaya Juzaburo—
Apr. 13 (Sun.), 2025 – June 8 (Sun.)
The golden years of ukiyoe are considered to be in the period covering the late 18th to early 19th centuries. This was the time when Tsutaya Juzaburo was playing a leading role in shaping the publishing industry in Edo. He had an extraordinary gift for discovering talented ukiyoe artists, like Toshusai Sharaku and Kitagawa Utamaro, helping them and their woodblock print portraits of kabuki actors and beautiful women gain widespread acclaim. Juzaburo, Sharaku, and Utamaro are especially well known for their huge success in popularizing okubi-e, ukiyoe prints that dynamically depict the subject’s head and upper torso. This exhibition traces the timeline from the birth of ukiyoe to the era of Sharaku and Utamaro. Immerse yourself in the amazing world of multi-colored ukiyoe works that dazzled the people of Europe when they were revealed at the International Exposition in Paris at that time.
Main Display Items
The Actor Arashi Ryuzo as the money lender Ishibe Kinkichi by Toshusai Sharaku
Takashima Ohisa by Kitagawa Utamaro
2024年度開催予定の展覧会
ようこそオーサカ、ようこそニッポン ―なにわ名所と物産図会―
令和7年6月22日(日)〜8月17日(日)
世界中の文化、芸術、技術が紹介される万国博覧会にちなんだ展覧会です。大坂の名所を描く「浪花百景」は、広重の影響を受け、遠近を表現するために考えられた大胆な構図が見どころです。「滑稽浪花五拾景」は大阪と「お笑い」のつながりの深さを思わせる滑稽な人びとのありさまを風景画の中に加えている点が見どころと言えます。「摂津名所図会」や「和泉名所図会」など1867年に開催された第2回パリ万博に出品された作品も展示します。近代化を迎え産業が発展していく日本における名産の製作、収穫の様子を描いた「大日本物産図会」は、第1回内国勧業博覧会が開催された1877年に出版されました。開催地である大阪と万博をより一層楽しんでいただける作品をご覧いただきます。
Over The Waves ―南蛮・万博・ジャポニスム―
令和7年9月7日(日)〜11月3日(月・祝)
大阪・関西万博の開催を記念して、「東西文化交流」のテーマのもと、日本とヨーロッパがどのように影響を及ぼしあっていたかを美術作品や関連資料を通して探ります。16世紀後半から17世紀の西洋の文化を取り入れた南蛮文化の時代、江戸時代の鎖国の中でのヨーロッパ文化への好奇心と探究心の時代、そして、特別陳列において取り上げた蔦屋重三郎の時代の後、日本がはじめて正式に参加した第2回パリ万博に出品した葛飾北斎の「北斎漫画」など浮世絵版画が海外の芸術家から注目を浴びることになります。モネやロートレックが日本に憧れを抱き、ジャポニスムが文化芸術のムーブメントとなった時代。その息吹を感じていただける作品をご覧いただきます。(新館・本館を使用)
上方ブロマイド ―役者絵と美人画―
令和7年11月30日(日)〜令和8年1月25日(日)
蔦屋重三郎が活躍した時代から少し遅れて、上方(京・大坂)でも役者絵が盛んに制作されるようになりました。蔦屋重三郎に試練を与えた出版統制を含む改革によって、江戸では豪華な浮世絵制作が難しくなる中で、上方では通常の浮世絵とともに金や銀を用いた豪華版の浮世絵も作られ続けました。役者絵と美人画は、今でいうブロマイドともいえる役割をもち、当時上方で活躍していた歌舞伎役者や人気の遊女たちを取り上げ、販売されていました。上方をわかせていた人気者たちの晴れ姿を色鮮やかな浮世絵版画でご覧ください。
江戸のポップ・カルチャー「浮世絵」 ―江戸から現代へ―
令和7年2月8日(日)〜3月22日(日)
浮世絵は江戸時代の庶民たちにとって手軽に楽しむことができる娯楽でした。ブロマイドの役割を果たした役者絵や美人画、風景写真の代わりとなった風景画、武人伝や合戦期の世界を表現した武者絵など庶民の欲求に敏感だった浮世絵は、視覚に訴え興味をそそる現代のポップカルチャーに通じています。新規性や奇抜さを備えた本や浮世絵を出版し時代の流れを作りだした蔦屋重三郎の業績は、写楽や歌麿を追いかけた絵師たちによって表現を変えながら受け継がれていきました。歌川国芳の戯画や武者絵、広重の風景画、三代歌川豊国の役者絵などで展覧会を構成し、それぞれの絵師たちが得意としたジャンルの浮世絵の中に見出せる現代に通じる"ポップ"(目新しさ、広く愛される)な世界をたどります。しりあがり寿「ちょっと可笑しなほぼ三十六景 むずかしいグリーン」も展示します。
Scheduled Exhibitions
Welcome to Osaka, Welcome to Nippon —Noted Naniwa Spots and the Pictorial Record of Japanese Products—
June 22 (Sun.), 2025 – Aug. 17 (Sun.)
This is an exhibition to commemorate the EXPO 2025 Osaka, Kansai, which is designed to introduce cultures, arts, and technologies from all over the world. With the aim of showcasing Osaka and similar exhibitions, it offers visitors a number of opportunities to understand them more deeply. The One Hundred Views of Osaka collection, depicting famous locations around Osaka, was influenced by Hiroshige, presenting dynamic compositions with depth and perspective. The Fifty Comical Views of Osaka collection portrays humorous people with the scenery of Osaka as a backdrop, suggesting a strong connection between Osaka and comedy. The exhibition also displays the works Settsu Meisho Zue and Izumi Meisho Zue that were exhibited at the second Paris International Exposition in 1867. In addition, Pictorial Record of Japanese Products is also featured in this exhibition to showcase the production and harvesting of fine domestic products during the time of industrial development and modernization of Japan. This series was published in 1877, the year the first National Industrial Exhibition was held.
Main Display Items
One Hundred Views of Osaka: Tenpo Hill by Nansuitei Yoshiyuki
Pictorial Record of Japanese Products: Exporting Ice in Hakodate, Hokkaido by Utagawa Hiroshige III
Over The Waves —Nanban, Exposition, and Japonism—
Sep. 7 (Sun.), 2025 – Nov. 3 (Mon. /Holiday)
Commemorating the EXPO 2025 Osaka, Kansai, this exhibition explores how the art worlds of Japan and Europe have influenced each other over time through artworks and related resources, focusing on cultural exchanges between the East and the West. It covers the Nanban era from the late 16th to early 17th centuries when Japan began importing Western culture, as well as the later Sakoku (national isolation) era during the Edo Period when Japanese people became curious about and fascinated by European culture. Years after the era of Tsutaya Juzaburo, as featured in the special exhibition in this museum, ukiyoe woodblock prints, such as Hokusai Manga by Katsushika Hokusai, were a sensation at the second Paris International Exposition. This was the first exposition in which Japan officially participated. The exhibition also delves into the era when Japonism became a cultural movement in Europe following the expo, when artists, like Monet and Lautrec, were so obviously captivated by Japanese art. (The exhibition will be held both in the Main Building and Annex.)
Main Display Items
Dancers by Edgar Degas
Thirty-six Views of Mount Fuji: Under the Wave off Kanagawa Coast by Katsushika Hokusai
Paris Illustré le Japon No. 45 & 46 from the collection of Kwansei Gakuin University Library
Kamigata Pin-ups —Portraits of Actors and Beautiful Women—
Nov. 30 (Sun.), 2025 – Jan. 25 (Sun.), 2026
Years after Tsutaya Juzaburo found success in the art world, ukiyoe prints depicting actors were almost mass-produced in Kamigata (Kyoto and Osaka). At that time in Edo (Tokyo), political reforms were being implemented, including strict censorship of opulent publications, which posed a serious challenge to Juzaburo. Meanwhile, in Kamigata, even more luxurious versions of ukiyoe, using gold and silver, continued to be produced. Ukiyoe portraits of local kabuki actors and beautiful women, actually popular courtesans, were sold to fans much like modern-day pin-ups of celebrities. In this exhibition, you can encounter the celebrities of that time through vivid-colored ukiyoe prints.
Main Display Items
Mumeya Shigematsu by Shunkosai Hokuei
The Actor Asao Gakujuro I (previously Yujiro) as Mashiba Hisatsugu by Hokushu
Edo Pop Culture Ukiyoe —From Edo to the Present—
Feb. 8 (Sun.), 2026 – Mar. 22 (Sun.)
Ukiyoe was a popular and accessible form of entertainment among the general population during the Edo Period. Portraits of actors and beautiful women were received and collected by fans much like modern-day celebrity pin-ups today. Landscapes were enjoyed in a way similar to how we now appreciate photographs, and military prints were admired for their depiction of legendary warriors and battles. This art form catered perfectly to the demands of the time and shares similar aspects with today’s pop culture, as it was visually interesting and intriguing. Tsutaya Juzaburo was a pivotal figure in the development of ukiyoe, as he helped shape the trend by publishing innovative and unique books and prints. His influence was carried on by artists who emulated the style of masters, like Sharaku and Utamaro. This exhibition will feature various types of ukiyoe, including caricatures and warrior prints by Utagawa Kuniyoshi, landscapes by Hiroshige, and actor portraits by Utagawa Toyokuni III. It is designed to explore the fresh and captivating “pop” elements to be found in the works of these artists, as well as showcase the timeless charm of their specialties in ukiyoe.
Shiriagari’s Nearly 36 Somewhat Ridiculous Views of Difficult Green will also be on display.
Main Display Items
“Unagi” (Eel) in Cat Letters by Utagawa Kuniyoshi
Suidobashi Bridge and Surugadai, One Hundred Famous Views of Edo by Utagawa Hiroshige
展覧会アーカイブ
- 2024年度
- 2023年度
- 2022年度
- 2021年度
- 2020年度
- 2019年度
- 2018年度
- 2017年度
- 2016年度
- 2015年度
- 2014年度
- 2013年度
- 2012年度
- 2011年度
- 2010年度
- 2009年度
- 2008年度
- 2007年度
- 2006年度
- 2005年度
- 2004年度
- 2003年度
- 2002年度
- 2001年度
- 2000年度
- 1999年度
- 1998年度
- 1997年度
- 1996年度
- 1995年度
- 1994年度
- 1993年度
- 1992年度
- 1991年度
- 1990年度
- 1989年度
- 1988年度
- 1987年度
- 1986年度
- 1985年度
- 1984年度
- 1983年度
- 1982年度